torstaina, heinäkuuta 03, 2008

Markkinatesti

 Halutessaan saada kuvan paikallisesta elämänmenosta uudessa maassa, kannattaa erinäiset kirkot ja muut pönöttävät monumentit jättää suosiolla väliin. Eivät ne paikallisetkaan niissä käy, elleivät sitten opastaessaan vieraita jotka, toisin kuin he itse, ovat itse asiassa lukeneet kaupungin turistioppaat. Markkinatalouden rautaisista laeista seuraa, että kaupungissa kuin kaupungissa kuva sikäläisestä elämänmenosta löytyy paikallisesta supermarketista.

En itse asiassa tiedä mitään "markkinatalouden rautaisista laeista" mutta olen aina halunnut käyttää ko. ilmaisua.

Odottaessani Juliaa ja Marcelia hengailin hetken rautatieasemaa vastapäätä sijaitsevassa marketissa. Nopean tarkastelun perusteella epästandardi ruokakori jossa on Möet&Chandonin shampanjaa, australialaista punaviiniä, jogurttia, ananaksia ja sisäfilettä, maksaa suurin piirtein saman verran kuin Suomessa. Ainoa merkittävä ero -- jos ei alkoholin myyntiä marketissa lasketa -- on sveitsiläisen suklaan tarjonta.

Marketmittarin perusteella elämänmeno tuntuu siis perin pohjoismaalaiselta. Eli jos internetin osajoukkoa on uskominen, täällä vallitsee uskomaton eurooppalainen köyhyys. Ja kunhan Atlantin taakse saadaan demokraattinen presidentti, myös siellä elintaso tulee romahtamaan tälle amerikkalaista siivoojaa alemmalle tasolle. Voi raukkoja.

Kuvassa heikosti näkyvät punaiset tarrat ilmoittavat vitsikkäästi tuotteet jotka ovat "mit Alkohol". Kuten voimme havaita, Leffe, Chimay, Duval ja La Trappe ovat alkoholijuomia, toisin kuin vaikka Fosters, joka ei ole alkoholijuoma. Ettäs tiedätte.

Nyt alkaa kolmen konferenssin sarjan kolmas osa, Software Engineering Approaches For Offshore and Outsourced Development. Kuuntelen ainakin lounaaseen asti, ja sen jälkeen päätän tuleeko tästä täysi työviikko vai livahdanko lomalle.
Posted by Picasa