sunnuntaina, huhtikuuta 09, 2006

HyrysysyR



Lauantai-päivä sujui leppoisasti Vancouverin kiinalaiseen kaupunginosaan tutustuessa, sekä Vancouverin kansainvälisen autonäyttelyn tarjontaan tutustuessa. Edellistä on tituleerattu Pohjois-Amerikan toiseksi suurimmaksi chinatowniksi, mikä ei ole yllättävää kaupungissa jossa kolmannes ihmisistä puhuu kiinaa äidinkielenään. Ilmeisesti muistini pätkii, koska Toronton kiinalainen kaupunki aikoinaan tuntui jotenkin paljon... autenttisemmalta. Toisaalta, matkaseuralaiseni karttoi Hastingsin aluetta niin määrätietoisesti, että suurin osa pällistelystä tapahtui vain ja ainoastaan Penderillä. Vakuutteluni edellisen kadun turvallisuudesta menivät harakoille, sillä kun pysähdyimme lukemaan Lonely Planetia, parin metrin päässä äijä tuuppasi fiksiä suoneen. Onhan tässä kaupungissa se synkempikin puolensa. Pällistelin, vierailin kiinalaisessa puistossa ja vedin suht' laadukkaan dim sumin puhtaasti kiinalaisten valtaamassa ravintolassa.

Autottoman elämäntyylin kannattajana en kuulu varsinaisesti autonäyttelyn kohderyhmään, mutta onnistuin bongaamaan siellä ihan näyttäviä vaunuja. Nopeasti arvioituna näyttelyn kaksi pääkohderyhmää koostuivat keski-ikäisistä, mahakkaista äijistä sekä nuorista lippalakkipäisistä teineistä tyttöystävineen. En ole hetkeen aikaan nähnyt yhtä montaa vakavasta liikalihavuudesta kärsivää naisihmistä (yleensä Jerry Springer -show'sta tutulla tavalla heidän poikaystävänsä olivat huomattavan laihoja) tai takatukkaista liiveillä varustettua miestä. Oli joukossa myös japanilaisia tyttöporukoita ja harmaahapsisia varttuneempia pariskuntiakin.

Yleisesti UBC:lla huomaan, että opiskelijoiden -- tai paremminkin heidän vanhempiensa -- tulotaso vaihtelee melko radikaalisti. En muista, että tamperelaisten yliopistojen parikymppiset opiskelijat olisivat ajelleet kaksipaikkaisilla avomersuilla kuten paikalliset (yleensä japanilaisen näköiset) nuoret tekevät. Opiskelijakapakan miesten huoneen seinässä Mazda kehottaa nuoria miehiä hankkimaan auton "jolla saa", eli MX-5 avoauton (Suomessa ovh. 30000+€); UBC:n gradstudenteille luvataan tuhannen dollarin alennus. Läheisellä opiskelijaparkkipaikalta löytyy tavanomaisempien katumaastureiden (Hondan CR-V on paikallinen kansanauto, Toyotan RAV4 on vähän prameampi versio) mm. Hummer H3, Porche 911 ja useampi Jeep. No, olihan mm. myyttisellä "hokkeri-Vesalla" ikivanha karvalakki-Porsche (924?) Mikontalon pihalla (puhumattakaan erään 35-vuotiaan tekniikan ylioppilaan taksimersusta), mutta silti.

Japanilaiset autot olivat vahvasti edustettuina, ja Suomeen verrattuna ainakin Honda ja Subaru ovat selvästi suositumpia. Lisäksi japanilaiset sisarmerkit Acura (Honda), Infiniti (Nissan) ja tutumpi Lexus (Toyota) olivat esillä. Kahta edellistä en muista Suomessa nähneeni, mutta etenkin Acura näkyy katukuvassa.

Amerikkalaiset autot luottavat muotoilussaan mahdollisimman machoon ja mahtailevaan tyyliin, kun taas ei-amerikkalaiset autot ovat selvästi sirompia ja elegantimman oloisia. Keskusteltaessa ihmisten ja lehtiä lukiessa tuntuu siltä, että kanadalainen yleisö kuolaa saksalaisten autojen perään ja hankkii japanilaisia autoja; henkilökohtaisesta mausta riippumatta ihmiset tuntuvat yleisesti pitävän amerikkalaisia autoja halvemmista hinnoista huolimatta laadultaan ja tekniikaltaan alempiarvoisina.

Tuning-osasto oli... no, Pimp My Ride mutta oikeassa elämässä. Pyysin seuralaistani ottamaan kuvan itsestäni valtavan alumiinivanneseinän edessä mutta kuvat epäonnistuivat. Näin jälkikäteen harmittaa koska kohderyhmän maneereja matkimalla olisin saanut aivan loistavia kuvia aikaiseksi; paikalla pyörivä yleisö ja myyjät eivät tuntuneet olevan erityisen ilahtuneita pellen eleistäni.

Autot oli myös jaettu neljään osaan: vapaasti räplättävät, lukitut, aidatut, ja aidatut ja kaitsijalla varustetut. Kallein ensimmäiseen ryhmään kuuluva auto johon sain ruhoni raijattua oli Mercedes CLS 55 AMG V8 Kompressor 5.5l 476bhp. Mainion oloinen hyrysysy ja hinta muistaakseni vain $135.000(CAD) plus verot. Halvimmat Porchet ja halvin Bentley kuuluivat seuraavaan ryhmään. Kun mentiin astetta ylöspäin vaikkapa Aston Martiniin, kalliimpiin Porscheihin tai Lotuksiin, päästiin kolmanteen luokkaan. Neljänteen luokkaan kuuluivat kalleimmat Ferrarit, Rolls-Roycet ja näyttelyn kalleimpana vaununa Lamborghini Murcielago Roadster, käytettynä vain $445.000(CAD).

Blogiin postaamisen sijaan päätin koittaa Flickriä kuvien lataamiseen. Albumi löytyy osoitteesta http://www.flickr.com/photos/28835433@N00/sets/72057594103305274/.

2 Comments:

Blogger Markku said...

Se "kompressorimersu" muuten näytti yllättävän paljon Saab "Sukkula" 96:lta.

12:22 ap.  
Anonymous Anonyymi said...

Aah. Hokkeri-Vesa toi takaisin niin paljon hyviä muistoja. "Ihan kävelemässä vaan kävin." Rai rai, niinkuin meillä on tapana sanoa.

T: V

12:23 ap.  

Lähetä kommentti

<< Home