Uskonnon tieteelliset ihmeet (se nyt vain on niin)
Poiketessani paikallisessa ylioppilastalossa nappaamassa libanonilaisen swarman lounaaksi, satuin törmäämään egyptiläiseen postdociin jonka kanssa jaan huoneeni. Hän oli ottanut päivän vapaaksi ja oli jakamassa aulassa UBC:n muslimiopiskelijoiden järjestön puolesta Koraaneja ja erinäisiä esitteitä. Koin poliittisesti viisaaksi ottaa vastaan tarjotun "lyhyt kuvitettu johdanto Islamin ymmärtämiseksi"-lehdykän. Niinpä voin tässä tarkistella tieteellisiä todistuskappaleita sille, miksi Koraani ei ole ihmisen vaan Jumalan sanaa.
Arkkienkeli Gabriel paljasti Koraanin Profeetalle, joka opetteli tämän ulkoa ja saneli avustajilleen. Tästä eteenpäin muslimit ovat opetelleet Koraanin säkeistöt ulkoa, joten yksikään sana ei ole muuttunut ajan kuluessa: Koraani on todellakin Jumalan sanaa kirjaimesta kirjaimeen. Koraani on 1400 vuotta vanha, mutta mainitsee lukuisia faktoja jotka vasta nykyajan tiedemiehet ovat onnistuneet selvittämään. Tämä todistaa aukottomasti, että Koraanin täytyy olla kirjaimellisesti Jumalan sanaa, eikä sitä suinkaan kirjoittanut Profeetta tai hänen apulaisensa.
Esimerkiksi Koraani toteaa täysin yksikäsitteisesti:
Toinen kehitysvaihe, mudghah, tarkoittaa kirjaimellisesti "pureskeltua ainetta". Kuten havainnekuvasta voidaan todeta, sikiö ja pureskeltu purukumi näyttävät hämmästyttävän samankaltaisilta. Kuinka lukutaidoton mies ilman tieteellistä koulutusta olisi voinut tietää tämän 1400 vuotta sitten? On vain yksi mahdollinen selitys: Jumala paljasti tämän tiedon Profeetalle.
Kyllästyin lukemaan 70-sivuista lehdykkää pidemmälle, mutta siitä näyttää olevan saatavilla myös sähköinen versio (http://www.islam-guide.com/), jos jotakuta kiinnostaa.
Mietin mikä minua tässä erityisesti häiritsi, koska sinänsä tämä lehtinen ei eroa periaatteellisella tasolla vastaavan kaltaisista Jehovan todistajien tai mormonien jakamista huumorijulkaisuista, joita aina silloin tällöin innostuin ottamaan vastaan ja joiden sanomaa pohdiskelimme usein myös ystävieni kanssa—joskin ehkä hieman toisin kuin kirjoittajat olivat alunperin tarkoittaneet. Esimerkiksi Jack Chickin legendaarisen houruiset apokalyptiset visiot ovat populaarikulttuuria parhaimmillaan.
Sitten ymmärsin: vastaavankaltaisia, kristinuskoa käsitteleviä lehdyköitä ei yksinkertaisesti enää näy oikeissa yliopistoissa. Niiden käsittelytapa on yksinkertaisesti niin absurdi ettei muutamia yksittäisiä hourupäitä lukuunottamatta kukaan voisi ottaa niitä tosissaan. Eivät uskossaan vahvat veljet ja tyttäret niin tyhmiä ole, että sortuisivat samaan kuin mitä se helluntalaistäti aikoinaan.
Sen sijaan tuntuu jotenkin huolestuttavalta että tällaiset näennäisen täyspäiset mainstream-muslimit jakavat silmäänsä räpäyttämättä tällaisiä julkaisuja, ilmeisestikin edes ymmärtämättä että tämä lähestymistapa lähinnä käännyttää tieteellisen maailmankuvan ja sekulaarisen maailmankatsomuksen omaavat opiskelijat, sen sijaan että saisivat heidät ajattelemaan hengellisiä asioita. Samaan aikaan kuitenkin jokainen tapaamani muslimi opiskelee teknillistieteellisiä aineita. Jälkimmäinen vaikuttaisi olevan tietenkin luonnollista: tuskin kukaan kokee erityistä tarvetta lähteä Riadista tai Kairosta opiskelemaan naistutkimusta tai vertailevaa kirjallisuustiedettä länsimaihin — jos Jaakko Hämeen-Anttilaa on uskominen, he ovat joka tapauksessa sielukkaampia ihmisiä kuin maallistuneet länsimaiset kolleegansa.
Jos haluaisin kuulostaa alarmistilta, voisin jupista jotain siitä kuinka kovia aineita kuten tekniikkaa opiskelemalla saadaan työkalut todellisuuden manipuloimiseen ja muovaamiseen, ja uskonto puolestaan tarjoaa näkemyksen siitä, minkälaiseksi se todellisuus halutaan muokata. Koska en halua, en jupise; totean vain, että sille kymmenen hengen joukolle muslimeita jotka olen itse oppinut tuntemaan, yhtä poikkeusta lukuunottamatta heidän kulttuuriperimänsä näkyy ruokalajeina, juhlapäivinä, kirjallisuutena ja taiteena. Heille uskonasiat ovat yksityisasioita (no, muutamaa iranilaista agnostikkoa lukuunottamatta jotka ovat suoranaisella ristiretkellä [sic] islamia vastaan). Näytin päivällisellä parille heistä otteita kirjasta ja odotettuna tuloksena oli epäuskoinen silmien pyörittely ja mutinaa siitä kuinka uskonto kannattaisi pitää kaukana puhuttaessa tieteestä ja todellisuudesta. Nämä hihhulit kuulemma pysyttelevät yleensä omissa koraanipiireissään todistamassa voimallista sanaansa.
Tulin juuri Meksikoa käsitelleestä Where in the World –luentosarjan esitelmästä, jota oli seuraamassa joukko meksikolaisia naisia. Yleisön joukosta esitettiin kysymys siitä, kuinka paljon Guadalupen Neitsyen ilmestymisessä oli kysymys espanjalaisten pyrkimyksestä assimiloida atsteekkiuskontojen piirteitä kristillisiin perinteisiin. Yksi meksikolaisista naisista piti maltillisen mutta määrätietoisen luennon siitä, kuinka Jumalan Äidin ilmestyminen on fakta (sanaa "tiede" ei mainittu). Opin myös, että avokado tulee azteekkien kielestä ja tarkoittaa kivestä.
Kaltaiselleni sekulaarista kulttuurista — Suomi muuten oli listattu maailman 7. sekulaarimmaksi maaksi, Ruotsin pitäessä 1. sijaa — tulevalle agnostikolle uskonnon näkyvä rooli Kanadassa ja Collegessa jaksaa aina edelleen välillä hätkähdyttää, mutta olen pikku hiljaa alkanut havaitsemaan nyansseja konservatiivisten/vanhoillisten/ortodoksisten uskonnonharjoittajien ja sekulaarien tapauskovaisten välillä, oli kyse sitten kristinuskosta tai islaminuskosta.
Arkkienkeli Gabriel paljasti Koraanin Profeetalle, joka opetteli tämän ulkoa ja saneli avustajilleen. Tästä eteenpäin muslimit ovat opetelleet Koraanin säkeistöt ulkoa, joten yksikään sana ei ole muuttunut ajan kuluessa: Koraani on todellakin Jumalan sanaa kirjaimesta kirjaimeen. Koraani on 1400 vuotta vanha, mutta mainitsee lukuisia faktoja jotka vasta nykyajan tiedemiehet ovat onnistuneet selvittämään. Tämä todistaa aukottomasti, että Koraanin täytyy olla kirjaimellisesti Jumalan sanaa, eikä sitä suinkaan kirjoittanut Profeetta tai hänen apulaisensa.
Esimerkiksi Koraani toteaa täysin yksikäsitteisesti:
"We created man from an extract of clay. Then We made him as a drop in a place of settlement, firmly fixed. Then We made the drop into an alaqah [leech, suspended thing, and blood clot], then We made the alaqah into a mudghah [chewed substance]... [Koraani 23:12-14].Kuten voidaan havaita, ihmissikiö ja iilimato ovat muodoltaan hyvin samankaltaisia, ja lisäksi aivan kuten sikiö saa ravintonsa äidin verenkierron kautta, myös iilmato ravitsee itseään verta imemällä. Toinen merkitys sanalle alaqah on "ripustettu", mikä kuvaa sitä kuinka sikiö kiinnittyy kohtuun. Kolmas merkitys, verihyytymä kuvaa veren suhteellisen suurta määrää alkiossa.
Toinen kehitysvaihe, mudghah, tarkoittaa kirjaimellisesti "pureskeltua ainetta". Kuten havainnekuvasta voidaan todeta, sikiö ja pureskeltu purukumi näyttävät hämmästyttävän samankaltaisilta. Kuinka lukutaidoton mies ilman tieteellistä koulutusta olisi voinut tietää tämän 1400 vuotta sitten? On vain yksi mahdollinen selitys: Jumala paljasti tämän tiedon Profeetalle.
Kyllästyin lukemaan 70-sivuista lehdykkää pidemmälle, mutta siitä näyttää olevan saatavilla myös sähköinen versio (http://www.islam-guide.com/), jos jotakuta kiinnostaa.
Mietin mikä minua tässä erityisesti häiritsi, koska sinänsä tämä lehtinen ei eroa periaatteellisella tasolla vastaavan kaltaisista Jehovan todistajien tai mormonien jakamista huumorijulkaisuista, joita aina silloin tällöin innostuin ottamaan vastaan ja joiden sanomaa pohdiskelimme usein myös ystävieni kanssa—joskin ehkä hieman toisin kuin kirjoittajat olivat alunperin tarkoittaneet. Esimerkiksi Jack Chickin legendaarisen houruiset apokalyptiset visiot ovat populaarikulttuuria parhaimmillaan.
Sitten ymmärsin: vastaavankaltaisia, kristinuskoa käsitteleviä lehdyköitä ei yksinkertaisesti enää näy oikeissa yliopistoissa. Niiden käsittelytapa on yksinkertaisesti niin absurdi ettei muutamia yksittäisiä hourupäitä lukuunottamatta kukaan voisi ottaa niitä tosissaan. Eivät uskossaan vahvat veljet ja tyttäret niin tyhmiä ole, että sortuisivat samaan kuin mitä se helluntalaistäti aikoinaan.
Sen sijaan tuntuu jotenkin huolestuttavalta että tällaiset näennäisen täyspäiset mainstream-muslimit jakavat silmäänsä räpäyttämättä tällaisiä julkaisuja, ilmeisestikin edes ymmärtämättä että tämä lähestymistapa lähinnä käännyttää tieteellisen maailmankuvan ja sekulaarisen maailmankatsomuksen omaavat opiskelijat, sen sijaan että saisivat heidät ajattelemaan hengellisiä asioita. Samaan aikaan kuitenkin jokainen tapaamani muslimi opiskelee teknillistieteellisiä aineita. Jälkimmäinen vaikuttaisi olevan tietenkin luonnollista: tuskin kukaan kokee erityistä tarvetta lähteä Riadista tai Kairosta opiskelemaan naistutkimusta tai vertailevaa kirjallisuustiedettä länsimaihin — jos Jaakko Hämeen-Anttilaa on uskominen, he ovat joka tapauksessa sielukkaampia ihmisiä kuin maallistuneet länsimaiset kolleegansa.
Jos haluaisin kuulostaa alarmistilta, voisin jupista jotain siitä kuinka kovia aineita kuten tekniikkaa opiskelemalla saadaan työkalut todellisuuden manipuloimiseen ja muovaamiseen, ja uskonto puolestaan tarjoaa näkemyksen siitä, minkälaiseksi se todellisuus halutaan muokata. Koska en halua, en jupise; totean vain, että sille kymmenen hengen joukolle muslimeita jotka olen itse oppinut tuntemaan, yhtä poikkeusta lukuunottamatta heidän kulttuuriperimänsä näkyy ruokalajeina, juhlapäivinä, kirjallisuutena ja taiteena. Heille uskonasiat ovat yksityisasioita (no, muutamaa iranilaista agnostikkoa lukuunottamatta jotka ovat suoranaisella ristiretkellä [sic] islamia vastaan). Näytin päivällisellä parille heistä otteita kirjasta ja odotettuna tuloksena oli epäuskoinen silmien pyörittely ja mutinaa siitä kuinka uskonto kannattaisi pitää kaukana puhuttaessa tieteestä ja todellisuudesta. Nämä hihhulit kuulemma pysyttelevät yleensä omissa koraanipiireissään todistamassa voimallista sanaansa.
Tulin juuri Meksikoa käsitelleestä Where in the World –luentosarjan esitelmästä, jota oli seuraamassa joukko meksikolaisia naisia. Yleisön joukosta esitettiin kysymys siitä, kuinka paljon Guadalupen Neitsyen ilmestymisessä oli kysymys espanjalaisten pyrkimyksestä assimiloida atsteekkiuskontojen piirteitä kristillisiin perinteisiin. Yksi meksikolaisista naisista piti maltillisen mutta määrätietoisen luennon siitä, kuinka Jumalan Äidin ilmestyminen on fakta (sanaa "tiede" ei mainittu). Opin myös, että avokado tulee azteekkien kielestä ja tarkoittaa kivestä.
Kaltaiselleni sekulaarista kulttuurista — Suomi muuten oli listattu maailman 7. sekulaarimmaksi maaksi, Ruotsin pitäessä 1. sijaa — tulevalle agnostikolle uskonnon näkyvä rooli Kanadassa ja Collegessa jaksaa aina edelleen välillä hätkähdyttää, mutta olen pikku hiljaa alkanut havaitsemaan nyansseja konservatiivisten/vanhoillisten/ortodoksisten uskonnonharjoittajien ja sekulaarien tapauskovaisten välillä, oli kyse sitten kristinuskosta tai islaminuskosta.
10 Comments:
"Agnostikko" on vain hienonkuuloinen eufemismi sanoille "ääliö" ja "vellimuna". Agnostikkoja on karkeastiottaen kahdenlaisia: uskiksia, jotka eivät kehtaa myöntää olevansa ja ateisteja, jotka eivät kehtaa loukata hörhöjä.
Totta kai olen ääliö ja vellimuna, enkä ole muuta väittänytkään. Olen myös kakkahousu, pissapylly ja parikymppisenä lukioälykkönä kiivas ateisti, mutta sitten pääni alkoi pehmenemään liiallisesta teollisuusliuottimien käytöstä. Teemu tuosta hilkuriudesta huomautti jo aiemmin. Mutta mä olenkin yksilö ja tunnen vahvasti.
Olen myös tyhmä ja ruma. Ja myös kaikkea muuta, mitä perinteiseen vastuuvapauslausekkeeseen nyt sattuikaan kuulumaan.
Jos haluaisin kuulostaa alarmistilta, voisin jupista jotain siitä kuinka kovia aineita kuten tekniikkaa opiskelemalla saadaan työkalut todellisuuden manipuloimiseen ja muovaamiseen, ja uskonto puolestaan tarjoaa näkemyksen siitä, minkälaiseksi se todellisuus halutaan muokata. Koska en halua, en jupise; totean vain, että sille kymmenen hengen joukolle muslimeita jotka olen itse oppinut tuntemaan, yhtä poikkeusta lukuunottamatta heidän kulttuuriperimänsä näkyy ruokalajeina, juhlapäivinä, kirjallisuutena ja taiteena. Heille uskonasiat ovat yksityisasioita (no, muutamaa iranilaista agnostikkoa lukuunottamatta jotka ovat suoranaisella ristiretkellä [sic] islamia vastaan). Näytin päivällisellä parille heistä otteita kirjasta ja odotettuna tuloksena oli epäuskoinen silmien pyörittely ja mutinaa siitä kuinka uskonto kannattaisi pitää kaukana puhuttaessa tieteestä ja todellisuudesta. Nämä hihhulit kuulemma pysyttelevät yleensä omissa koraanipiireissään todistamassa voimallista sanaansa.
Ranskassa asiat olivat vuosikymmen sitten tällaisella mallilla:
http://www.mnforsustain.org/immg_islam_in_france_gurfinkiel_m.htm
Epäilen vahvasti, että otoksesi ei ole kovin edustava puhuttaessa länsimaisista muslimeista, jos peräti 9/10 ei harjoita uskontoaan ja näistä kaksi suhtautuu siihen vihamielisesti.
Markku: Olet varmasti oikeassa siinä, ettei otokseni edusta länsimaissa asuvaa mediaanimuslimia, vaan älykkäitä, sekulaareja ja pitkälle länsimaiset arvot jakavia ihmisiä.
Kirjoitukseni motivaatio syntyikin alunperin siitä, että egyptiläinen työtoverini, joka teknillistieteellisestä tohtorintutkinnostaan ja yli puoli vuosikymmentä Kanadassa asumisensa jälkeenkin ei tuntuisi olevan erityisen maallistunut, ottaa rokulipäivän ja jakaa lainaamaani materiaalia opiskelijoille.
Olin jo tallentamassa kirjoitustani, joka päättyi lainattuun toteamukseen "Kovia aineita kuten tekniikkaa opiskelemalla..." Minua häiritsee ylipäätään uskonnon paljon Suomea vahvempi läsnäolo kanadalaisessa yhteiskunnassa (tietenkin osin sen monikulttuurisuuden ja toisaalta siihen liittyvän sensitiivisyyden vuoksi). Minulla on vieläkin vaikeuksia tunnistaa kuinka paljon jokaviikkoisissa raamattupiireissä ja sunnuntaikirkoissa on tapauskonnollisuutta ja kuinka paljon todellista vanhoillista hapatusta.
Puoli vuotta sitten minulla ei ollut käytännössä minkäänlaista syvällisempää kanssakäymistä islamilaisen kulttuuriperimän omaavista ihmisistä. Roskaväen öyhötystä seuranneena yritän muistuttaa itseäni jälleen siitä, että niiden rakkausrunoja vesipiipun imemisen ohessa siteeraavien übersivistyneiden islamilaisten oppineiden ja "to hell with your freedom"-kylttejä kantavien autonpolttajien välissä on edelleenkin jotain muutakin. Kuinka paljon, se onkin vaikeampi kysymys.
Vaikka tuo artikkeli ei varsinaisesti sisältänytkään mitään uutta, se oli varsin hyvin koostettu.
Conservative Muslims see the ghettoes as a way to benefit from immigrating to France without having to assimilate into French society. Some level of violence has the advantage of ensuring separation from the outside world and can be used as a bargaining tool with the authorities to get more de facto autonomy -- meaning that Muslim enclaves are ruled only by Muslims according to Islamic law and mores -- as well as to obtain more funding.
Minulle jäi sellainen käsitys, että kyseessä on leimallisesti alaluokkaisen roskajoukon masinoimista islamin lipun alla lietsottavaan arabinationalismiin -- ja Ranska on tyrinyt pahasti. Katolilaisuuden jyrkkä heikkeneminen on vain ja ainoastaan hyvä asia, mutta Islamn taikauskon korvaajana tuntuisi olevan vielä huonompi vaihtoehto.
Eikun siis ihan oikeasti. Mitä v***ua se muka "agnostikko" (ei-tietävä) ei muka tiedä? Asettaako se samalle viivalle raakalaismaisen afrikkalaisen epäjumalan palvonnan ja kirkasotsaisen protestantin, kuten ateisti tekee? Vaiko eikö aseta, joten on siis oikeasti uskovainen.
Siis kiinnostaa, miten voi olla yhtä aikaa älyllisesti epärehellinen ja selittää olevansa sillee niinku skeptinen ja muuta.
Erilaisilla eritteillä tuskin on tämän kanssa mitään tekemistä, liuottimilla voi ollakin.
Koraanin katkelma on mielestäni "faktaa", koska ei kai elukoiden poikiminen tuolloinkaan mikään vieras asia ole voinut olla. Napanuora+istukka näytti iilimadolta, eikä ollut parempaakaan käsitettä asiaa kuvaamaan. Kyllä tuolle savi-vellillekin vastine löytyy. En ollenkaan käsitä, miksi heidän pitää lähteä tarkoituksellisesti sotkemaan sinänsä ymmärrettävää asiaa.
(On sitten toinen asia, onko tuosta todella 1400 vuotta, tai onko katkelma todella koraanista. Tähän en osaa ottaa kantaa.)
Tiedemies:
Eikun siis ihan oikeasti. Mitä v***ua se muka "agnostikko" (ei-tietävä) ei muka tiedä? Asettaako se samalle viivalle raakalaismaisen afrikkalaisen epäjumalan palvonnan ja kirkasotsaisen protestantin, kuten ateisti tekee? Vaiko eikö aseta, joten on siis oikeasti uskovainen.
Siis kiinnostaa, miten voi olla yhtä aikaa älyllisesti epärehellinen ja selittää olevansa sillee niinku skeptinen ja muuta.
Kyllä ateistikin erottaa saunatontun olemassaolon ja saunatontun institutionalisoidun palvonnan toisistaan, ja osaa arvottaa saunatonttukulttuuria sen perusteella mitä kiltimmin sitä saunatonttua palvotaan. Oletetaan kaksi skenaariota, jossa toisessa saunatontun nimissä heitetään palava autonrengas kaulaan kuunpimennyksen aikaan, ja toisessa tyydytään varastamaan veronmaksajien rahoja joilla kerrotaan saunatontun oletetuista edesottamuksista televisossa. Kumpikaan skenaario ei ole mieluinen, mutta haluan nähdä sen ateistin joka on älyllisesti rehellinen väittäessään että nämä kaksi ovat samalla viivalla.
Voidaan esittää, että agnostikko luulee istuvansa aidan päällä vaikka oikeasti kuuluukin samaan joukkoon muiden uskisten kanssa. Voidaan yhtä lailla esittää että agnostikko on nöyrempi (so. velliperse). Minä en tiedä mistä tämä maailma sai alkunsa tai onko sillä mitään merkitystä, mutta epäilen vastauksen olevan "sattumalta" ja "ei". Minulla ei ole tätä gnosista; se joka väittää tietävänsä valehtelee. Tiedän ainoastaan että saunatontulla ei ole ennustusvoimaa siinä reaalisessa todellisuudessa jonka minä itse elän.
Mutta kaiken tämän sinä jo tiedät ja osaat varmasti esittää paljon vakuuttavammin kuin minä. Niinpä oletan, että haluat olla ainoastaan tuhma.
En tietenkään halua olla tuhma. Mutta ennustusvoimaltaan, epistemologialtaan jne, saunatonttu ja Vesi-viiniksi-jesse ovat täysin yhdenvertaiset.
Rituaalejahan on joka lähtöön ja kaikkien takana ei ole usko johonkin, mitä ei ole. Paitsi nyt korkeintaan Thatcheriläisittäin ajatellen. Rituaalien arvottaminen on eri asia kuin uskomusten arvottaminen. Olet vähän epärehellinen, kun ensin vaadit erottamista ja sitten kuitenkin otat paralleelit gnosikseen.
Viimekädessä kyse on siitä, minkälaisen tietoteorian on omaksunut. "Varmuuden" käsite on sosiaalinen kikka, jolla ihmiset pistävät itsensä peliin jonkun proposition puolesta. "Varma tieto" on siis oikeasti vain valmiutta tulla nauretuksi ja kakalla tuhrituksi taikka peukaloruuvilla kuritetuksi.
Narraisin, jos väittäisin, että olen valmis näihin kaikkiin väittäessäni, että uskonnot ovat hölynpölyä. Mutta ei ruuvipenkki, pilkka ja tuhrinta minun uskomuksiani muuttaisi.
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
Jos sirkat popsisivat viljasatoni, olisi ensimmäinen luonnollinen reaktioni vittu,miksi. Pyrkisin löytämään asialle selityksen, ehkä ottaisin käyttöön apukäsitteen jumala. Jos sitten myöhemmin saisin käsiini kanisterillisen parationia ja huomaisin, että sirkoilta oikenee koivet korkkia raottamalla, apukäsitteen jumala hylkääminen todelliseen havaintoon perustuen olisi mahdollista ja tarkoituksenmukaista.
Ajatellaan, että Suomen lainsäädäntö ja Tolkienin tarut sekoitettaisiin tietoisesti toisiinsa. Lopputuloksessa taistelisivat säädöksiemme Tarja ja Tolkienin Gandalf rinta rinnan pahoja örkkejä vastaan, Sauron kukistettaisiin ja tuomittaisiin kahden viikon yhk.palveluun. Lopputuloksella ei olisi paljoakaan tekemistä todellisuuden kanssa, tarinan kylläkin. Tiedon päivittämisestä myöhempään todelliseen havaintoon perustuen tulisi käytännössä mahdotonta. Sokea usko tarinaan vieraannuttaisi tehokkaasti todellisuudesta, muuttaja olisi saanut aikaan sen mitä halusikin.
Ilmiötä kuvaavat yhtälöt: (1)Fakta1+thpl=fakta2 ja (2)Fakta1+tarina1=tarina2(thpl=tod.havaintoon per.lisäys)
Yhtälöstä (2) seuraa: Fiktio ei muutu faktaksi esim.hubba-bubbaa lisäämällä.
Olisiko, ETVT, nk.pyhille teksteille käynyt tässä mielessä vanhanaikaisesti? (Jos jauhan itsestäänselvyyksistä, öyhötä)
Lähetä kommentti
<< Home