Tanska ja sarjakuvat, osa I
Uutiset Tanskan sarjakuvajupakasta saavuttivat vihdoin Pohjois-Amerikan muutaman päivän viipeellä siitä, kun tilanne eskaloitui uudelleen. Siitä myöhemmin lisää, joskaan yksikään lupaukseni kirjoittaa jostain myöhemmin ei ole toistaiseksi realisoitunut. Tämä tapaus saattaa tehdä poikkeuksen. Kuitenkin kaksi huomiota:
Ensinnäkin, on asioita jotka otan jo nyt, vajaan viiden UBC:lla viettämäni kuukauden jälkeen täysin itsestäänselvyyksinä, mutta jotka eivät sitä lainkaan olleet ennen tänne muuttoani. Yksi niistä on se, että kaveripiiriini kuuluu useita islaminuskoisia ihmisiä. Suurin osa on toki maallistuneita, mutta yhtä kaikki, he edustavat ja kantavat mukanaan kulttuuria jonka piirteitä islaminusko on muokannut. Olen siis tyytyväinen, että voin keskustella näistä asioista vaikkapa turkkilaisten ja iranilaisten tovereideni kanssa, joiden mielipiteet edustavat maltillisuudestaan huolimatta jotain aivan muuta kuin mitä länsimaisten kanssa-asujieni mielipiteet (lukuunottamatta väärälla tavalla "edistyksellisiä" piirejä). Huomaan myös joutuvani noudattamaan tietynasteista kulttuurisensitiivisyyttä: jaan mm. työhuoneeni muslimin kanssa.
Toiseksi, huomasin itsekin suhtautuvani tähän konfliktiin huomattavasti tunneperäisemmin kuin olisin uskonut. Tämä johtuu toisaalta siitä, että luen aivan liikaa ns. alarmistiblogeja, mutta toisaalta myös siitä, että kaikenlainen roskaväen öyhötys pommiuhkauksineen, lähetystöjen polttamisineen ja sodanjulistuksineen koskettaa tällä kertaa epäsuorasti itseänikin. Paikallisista ihmisistä huomaan, että kaksi tuntemaani ruotsalaista reagoivat tilanteen todella, todella tunneperäisesti. Media luo mielikuvan jossa vastakkain ovat kaksi asiaa: toisaalla "ääri-islamistit" jotka huutavat kuolemaa profeetan herjaajille ja toisaalla taas "huolestuneet piirit" jotka varmasti aivan yhtä aidosti huolestuneina povaavat nykymuotoisen Euroopan tuhoa islamisoitumisen tieltä. Samalla näyttää siltä, että jokaisen on tuplawee-mäisesti valittava puolensa. Oikeasti näiden kahden joukon välissä on suuri, suuri määrä aivan normaaleja ja täysjärkisiä ihmisiä.
Sananvapaus on eri asia kuin vastuu siitä, kuinka tätä sananvapauttaan käyttää. Jyllands-Posten provosoi tietoisesti ja sillä oli siihen täysi oikeus; aikaansaadut reaktiot tuntuvat hyödyttävän sekä vallanhimoisia mullaheja jotka pääseät nostamaan profiiliaan kouluttamattomien ja katkeroituneiden öyhöttäjien keskuudessa, että suvaitsevaisuus-uskovaisia jotka pääsevät osoittamaan omaa suvaitsevaisuuttaan ja julistamaan länsimaisen yhteiskunnan eriarvoisuutta ja tiesmitä, ja lisäksi tulevaa kulttuurien välistä taistelua julistavia alarmisteja. Kaikki pääsevät identifioitumaan omaan viiteryhmäänsä ja muodostamaan meidän rintaman niitä vastaan.
Lopuksi terve muistutus siitä, että kaikki oikeudet ovat puhtaasti suhteellisia. Minun oikeuteni valita uskontoni (tai olla valitsematta sitä), naisten oikeus äänestää, miesten oikeus olla osallistumatta kuninkaan valloitusretkille ja homoseksuaalien oikeus homostella ovat kaikki tähän aikaan ja kulttuuriin sidonnaisia sopimuksia. Ei tarvitse mennä montaa vuosisataa taaksepäin, ei välttämättä sitä yhtäkään, kun näitä oikeuksia ei vielä ollut. Se, että minä olen sitä mieltä että minulla on oikeus johonkin on täysin yhdentekevää. Sen sijaan se, että riittävän moni tässä kulttuurissa jakaa riittävässä määrin nämä samat arvot ja se, että lait ja sosiaaliset käytännöt tarjoavat nämä oikeudet tekevät niistä tärkeitä. Se kuuluisa "objektiivinen todellisuus", jos sellainen olisi olemassa, perustuu käytännössä arvovalinnoille.
En ole kulttuurirelativisti, joten minä näen oikeuteni arvostella ideologioita tärkeämpänä kuin jonkun toisen oikeuden kieltää minua näin tekemästä. Se, että minun mielestäni sekulaarinen demokratia on parempi kuin teokratia ei tee tästä näkemyksestä yhtään sen enemmän tai vähemmän oikeaa. Ainoa mittari joka tukee tätä näkemystä on se, mitä ihmiset keskimäärin haluavat: länsimaisen tieteen, teknologian ja elintason kehitys on tehnyt mahdolliseksi monet niistä oikeuksista joita viisikymmentä vuotta sitten suurin osa ihmisistä ei olisi voinut kuvitellakaan. Vaikka maallistuminen ei kaikille tarjoakaan tarpeellisia uskonnollisia kokemuksia ja tämän kautta elämän tarkoitusta, suurimmalle osalle ihmisistä se näin tekee.
Joku irvileuka ehdotti aikoinaan, että Yhdysvaltojen pitäisi tiputtaa pommien sijaan kulutuselektroniikkaa, pikaruokaa ja pornoa. Se tulisi sitäpaitsi halvemmaksikin
5 Comments:
Gilbert Sheltonin "Philbert Desanex" -sarjakuvassa oli taannoin jakso ydinsodasta. Yhdysvaltain lähettämät ohjukset sylkivätkin Neukkulaan pommien sijasta kulutuselektroniikka ja ylellisyystuotteita (poreammeita, golfkärryjä), tunnetuin seurauksin.
Rokkenrollilla ja sähkökitaroilla saattaisi olla samankaltainen vaikutus...
Et selvästikään ole vakuuttunut objektiivisen todellisuuden olemassaolosta. Tämä ei ole ihme, kun et ole varma tarkoittaako objektiivinen todellisuus fyysistä maailmaa vai ihmisten keskenään sopimaa maailmaa. Tässäpä linkki, joka selventää näiden käsitteiden eroa:
http://www.kotiposti.net/siharkon/keskustelu/constructed.html
PS. Kirjoituksessa jäi avoimeksi kysymys siitä, mitä mieltä maallsituneesti islaminuskoiset tuttavasi ovat viimeaikaisista tapahtumista.
Kertoisitko mitä ne iranilaisten ja muiden islamilaisista maista kotoisin olevien tutkijatoveriesi "aivan muuta kuin länsimaisten kanssa-asujien edustamat" näkemykset tästä sarjakuvajupakasta tarkkaan ottaen olivat?
Eikö niitä voi jostain syystä suoraan sanoa?Olivatko ne "maltillisuudestaan huolimatta", kuten sanoit, jotain suomalaisille lukijoille pohjimmiltaan sulattamiskelvotonta ja siten pelkäämääsi vastakkainasettelua kasvattavia? Jätitkö ne merkinnässäsi kertomatta, koska pelkäsit lukijoiden reagoivat niihin "tunneperäisesti", kuten itsekin olit sanonut reagoineesi. Ymmärrän hyvin vastenmielisyyden konflikteja kohtaan. Uskonnollinen identiteetti on vahvaa kamaa eikä kukaan halua arjessaan riidellä sellaisista asioista.
Minä edustan sitä alarmismin lajia, jonka mukaan vältämme konfliktit parhaiten, kun emme päästä maahanmuuton kautta muslimien tai muslimitaustaisten henkilöiden väestönosuutta koskaan kovin suureksi. Tarvittaessa voidaan rohkaista maahanmuuttoa muista kulttuureista tasapainottamaan tilannetta, jos heidän suurempi lapsilukunsa uhkaa tehdä heistä liian suuren vähemmistöblokin.
Kirjoitin itse havaintoni toimivan monikulttuurisuuden ehdoista. Kanadan suurkaupungeissa mielipiteet pysyvät maltillisina ja suvaitsevaisuus kunniassa syistä, jotka Sixteen Volts Per Minute on selostanut täällä .
Sanoisin myös, että sinun ja toisen kommentoijan esiintuoman kulttuurisensitiivisyyden kanssa jyrkässä ristiriidassa ovat ideat jostain pornon tai muun länsimaisen hapatuksen syöttämisestä tavalla tai toisella muslimeille heidän maissaan. Ymmärrän tuon kulttuurisensitiivisyytenne pelkästään puhtaasti pragmaattisena oman henkilökohtaisen turvallisuuden ja mukavuuden varjelustrategiana. Kulttuurisensitiivisyys lakkaa pätemästä heti, kun sen vaikutukset eivät ulotu omaan arkielämään.
Edsel: Kun asiaa tarkemmin ajattelen, ehkä näihin maihin pitäisi todellakin tiputtaa fendereitä ja marsuja, ja Manowarin tabeja.
Simo: Oikeastaan käytin termiä "objektiivinen todellisuus" sen kokkariaanisessa merkityksessä, eräänlaisena ironisena tehokeinona, jolloin olennaista on juuri se että termin merkitys riippuu täysin kontekstista jossa sitä käytetään. Mahdollisesti epäonnistuneesti, tosin.
Markku: Kulttuurisensitiivisyys tulisi käsittää tietyissä rajoissa pysyvänä kohteliaisuutena. Esimerkiksi itse keskeytin Muhammedin kuvien selailun, siksi aikaa kun egyptiläinen työtoverini istui vieressäni. Tätä suvaitsevaisuutta pitää kuitenkin voida odottaa yhtä lailla vastapuolelta, mikä ei tunnu aina olevan milintanttisuvaitsevaisille selvä asia. Haluan huomauttaa jakavani toki näkemyksen siitä ettei ole kenenkään edun mukaista ruokkia rikollista ainesta omalla maaperällään. Se, miksi tämä aines tuntuu päätyvän Eurooppaan eikä esimerkiksi Kanadaan on oma mielenkiintoinen kysymyksensä.
Syy, miksen kirjoittanut näkemyksistä toissapäivänä (PST) johtuu yksinkertaisesti siitä, että työt haittaat harrastuksia.
Linkistä löytyy rauhan ja rakkauden uskonnon todelliset kasvot. Nämä jätkät olisi ilman poliisin väliintuloa lynkattu suuremmalla joukolla, ja heistä olisi tullut pelkästään tilastotiedettä. Ei h*lvetti sentään! Suomen johdolle tiedoksi: häpeän olla suomalainen.
'Religion Of Peace', Pariisi, Ranska 11.2.2006
Rauhan ja rakkauden uskonnon "maltillinen" mielenosoitus
Lähetä kommentti
<< Home