tiistaina, toukokuuta 30, 2006

Penalti

Soitin Hollannin kuninkaalliseen lentoyhtiöön, jolta minulla on aikataulumuutosten vuoksi toteuttamiskelvoton lento takaisin Suomeen. Epärealistinen toiveeni oli ruinata ja kiristää lentoyhtiötä joko peruuttamaan lennot kokonaan tai sitten siirtämään ne vuoden lopulle. Ihan niin kuin tuo muka olisi onnistunut.

Lentoyhtiö totesi kuin Mäkelän Seppo: "Josses sää lakka gränämäst, ni mä anna sull penalti!" [1]. Paitsi 200€:n penaltia, paluumatkan peruuttaminen olisi merkinnyt myös alkuperäisen matkan uudelleenhinnoittelemista pelkäksi menomatkaksi. Termi "non-refundable ticket" sai aivan uuden määritelmän KLM:n toimesta: paitsi että olisin menettänyt paluulentoni, minun olisi pitänyt pulittaa riistäjälle toista tuhatta euroa. Hyvä diili, montako otetaan? Kaupan päälle joudun nyt kuppaamaan Schipholissa seitsemän ylimääräistä tuntia. Aion ainakin lähettää valituksen asiakaspalveluun ja vaatia kompensaatioksi avaruuskakkuja ja keskiolutta. Odotusarvo kränäämiselle on huipussaan.

Lippujen voimassaoloajan vuoksi sitä matkaakaan ei saanut siirettyä heinäkuun alkua pidemmälle. Niinpä mikäli en ota säädettyä määrää selkään ja jätä matkaa kokonaan käyttämättä, luvassa on epämääräistä ruotostelua 9. heinäkuuta. Pohjoisamerikkalaisen tehokkuuden ja laihan byrokratian hengessä soittaminen provinssin ulkopuolelle onnistui vain sihteerin puhelimesta. Siis sen jälkeen kun olin ensin anonut esinaiseltani luvan kyseisen puhelun tekemiseen.

Jotta saan itseni viritettyä koti-ikäväiseen tunnelmaan, täytynee mainostaa vielä Annabeen mainiota Tampere-kuvasarjaa Flickrissä. Olen joka tapauksessa kierrättänyt linkkiä jo pitkin poikin kaveripiiriä.

[1] Hyvä tarina on joskus parempi kuin eksakti totuus.